Opettajat oppimassa luonnon helmassa

Oppilaitoksissa on herätty huomaamaan luonnon monet hyödyt. Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajat ovat olleet huolissaan opintojen keskeyttäjien määrästä. Ongelmaan on tartuttu viemällä opiskelijoita luontoon ryhmäytymään. Oppilaitoksessa uskotaan, että luonto ja luonnossa oleminen tukevat opiskelijoiden opintoihin sitoutumista sekä vähentävät koulupudokkaiden määrää.

Luonto liikuttamaan -hankkeessa järjestettiin hiljattain yhteistyössä nuorisokeskus Metsäkartanon kanssa Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajille koulutus, jossa pyrittiin lisäämään opettajien valmiuksia viedä opiskelijoita luontoon. 

Koulutuksessa keskityttiin yhdistämään seikkailukasvatuksen ideologia ja luonnon hyvinvointivaikutukset. Opettajat pääsivät itse tekemään ongelmanratkaisu- ja ryhmäytymisharjoitteita luontoympäristössä, jotta heidän olisi helppo soveltaa niitä omaan työhönsä.

Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajia ryhmittymässä oikeaan järjestykseen janalle ilman puhetta. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajia ryhmittymässä oikeaan järjestykseen janalle ilman puhetta. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Opettajat saivat koulutuksen aikana myös monia käytännön neuvoja sekä viimeaikaista tutkimustietoa luonnossa liikkumisen terveys- ja hyvinvointivaikutuksista. Lisäksi he pääsivät tutustumaan toisiinsa sekä kuulemaan toisten opettajien luontoon suuntautuneesta toiminnasta. Opettajat tuntuivat olevan kouluttajien kanssa samaa mieltä siinä, että opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppiaineiden integraatiota eli yhdistämistä voidaan ja sitä tulisi todella järjestää luonnossa.

Opettajat vuorostaan kuunteluoppilaina, tosin tällä kertaa myös silmät sidottuina. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Opettajat vuorostaan kuunteluoppilaina, tosin tällä kertaa myös silmät sidottuina. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Luonnossa olemisesta on hyötyä sekä opettajalle että opiskelijoille

Tutkimusten mukaan luontoympäristö tukee opiskelijoiden oppimista. Tarkkaavaisuus, keskittyminen, tuottavuus ja motivaatio vahvistuvat opiskelijoilla luonnossa. Jo oppilaitosten ikkunoista näkyvät luontomaisemat parantavat opiskelijoiden akateemisia saavutuksia. Lisäksi luonto edistää opiskelijoiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä tukee nuorten kasvua ja kehitystä.

Savon ammatti- ja aikuisopiston elintarvikealalla luontoa pidetään arvokkaana – opiskelijoita pyritään viemään luontoon säännöllisesti kolmen vuoden aikana. Ammatinohjaaja Tarja Rissanen ja opinto-ohjaaja Riitta Oksman ovat todenneet, että sosiaalisuus ja ryhmähengen luominen vahvistuvat metsäretkillä. ”Luonnossa opiskelijat tutustuvat vapaammin toisiinsa”, Rissanen kertoo. Luonnossa roolit usein häviävät ja oppilaat ovat ikään kuin samalla viivalla.

Luonnossa olemisella on muitakin etuja. ”Luonnossa opiskelijan muu osaaminen saattaa tulla esille ja nuoret voivat löytää omia vahvuuksiaan”, Oksman sanoo. ”Erilainen ympäristö antaa mahdollisuuksia kaikille loistaa, ja luonnossa on vähemmän häiriötekijöitä mitä luokassa on”, Rissanen perustelee. Luonto tukee myös opettajan hyvinvointia. ”Sieltä saa itselle niin paljon voimaa”, Rissanen vakuuttaa.

Opiskelijoita olisi tärkeä viedä ulos luontoon, sillä osa nuorista ei liiku lainkaan ulkona. Lisäksi opiskelijat saavat raitista ilmaa, heidän kuntonsa kasvaa ja he nukkuvat paremmin, tuumivat Riitta Oksman (vas.) ja Tarja Rissanen. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Opiskelijoita olisi tärkeä viedä ulos luontoon, sillä osa nuorista ei liiku lainkaan ulkona. Lisäksi opiskelijat saavat raitista ilmaa, heidän kuntonsa kasvaa ja he nukkuvat paremmin, tuumivat Riitta Oksman (vas.) ja Tarja Rissanen. Kuva: Jenni Vertanen / Metsähallitus

Koulutus kolahti. Saadun palautteen mukaan opettajat olivat erittäin tyytyväisiä koulutuksesen ja kokivat koulutuksen tarjonneen runsaasti eväitä viedä oppilaita luontoon. Opettajat pääsivät virkistymään luontoon, ja he kokivat koulutuksen edistäneen omaa hyvinvointiaan. Opettajat toivoivat vastaavanlaista koulutusta järjestettävän myös jatkossa, kunhan sen kesto olisi koko viikonlopun mittainen.

Rohkeasti luontoon!

Luontoretket ovat opiskelijoiden parissa toivottuja. Rissanen ja Oksman painottavat, että luonto-osaamisen ei tarvitse olla ammattimaista, jotta oppilaita voi viedä luontoon. Sitä paitsi tukea saa tarvittaessa muilta opettajilta. Liikkeelle voi lähteä pienestä. ”Opettaja voi viedä ryhmän vaikka lähilaavulle paistamaan makkaraa ja juttelemaan – sen ei tarvitse olla kummempaa”, Rissanen vakuuttaa. Keskusteluiden avulla voidaan puuttua ongelmakohtiin ja antaa opiskelijalle mahdollisuus tulla kuulluksi.

Oksman toteaa, että työskentely normaalista poikkeavissa olosuhteissa on mukavaa, eikä mitään ongelmia ole koskaan esiintynyt. ”Vaikka luontoon lähteminen vaatii vaivaa ja omalta mukavuusalueelta poislähtemistä, paikan päällä olo on palkitsevaa, kun homma toimii”, Oksman iloitsee. Naisten toiveena on, että kokemukset ja elämykset luonnossa jättäisivät sellaisen jäljen opiskelijoihin, että he palaisivat luontoon myöhemmin uudestaan.

Opettaja on löytänyt oman kotikolonsa ja odottaa omaa vuoroaan sen esittelylle. Kuva: Jenni Vertanen, Metsähallitus

Opettaja on löytänyt oman kotikolonsa ja odottaa omaa vuoroaan sen esittelylle. Kuva: Jenni Vertanen, Metsähallitus

Teksti: Jenni Vertanen

Terveystieteiden maisteri ja erä- ja luonto-opas Jenni Vertanen työskentelee Luonto liikuttamaan -hankkeessa suunnittelijana nuorisokeskus Metsäkartanolla Rautavaaralla. Itä-Suomen jylhän kaunis luonto ja ystävälliset ihmiset ovat hurmanneet Jennin. Urheilullisen naisen toiveena on tallustaa mahdollisemman monella seudun luontopolulla ja olla törmäämättä karhuihin tai susiin.

3 ajatusta artikkelista “Opettajat oppimassa luonnon helmassa

  1. Anna-Riikka Lithovius

    Kirjoituksessa on monia mielenkiintoisia näkökulmia! Tutustuisin mielelläni julkaisuihin, joihin tässä kappaleessa viitataan:
    ”Tutkimusten mukaan luontoympäristö tukee opiskelijoiden oppimista. Tarkkaavaisuus, keskittyminen, tuottavuus ja motivaatio vahvistuvat opiskelijoilla luonnossa. Jo oppilaitosten ikkunoista näkyvät luontomaisemat parantavat opiskelijoiden akateemisia saavutuksia. Lisäksi luonto edistää opiskelijoiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä tukee nuorten kasvua ja kehitystä.”
    Ehtisikö tekstin kirjoittaja laittaa lähdeviitteet?

    Vastaa
  2. Liisa Kajala

    Hanke on päättynyt ja Jenni uusissa töissä, joten vastaan hänen puolestaan. Jennin esille nostamat tutkimustulokset löytyvät Marjo Tourulan ja Arja Raution laajasta Terveyttä luonnosta -kirjallisuuskatsauksesta, joka löytyy täältä: http://www.oulu.fi/sites/default/files/content/Terveytt%c3%a4_luonnosta.pdf.
    Tässä samalla vinkkaan, että hankkeessa valmistui myös opas opettajille: http://julkaisut.metsa.fi/julkaisut/show/1893.
    Tietoa ja kirjallisuuslinkkejä on myös kerätty Luontoon.fi-verkkosivuille Retkeilyn ABC:hen: http://www.luontoon.fi/retkeilynabc/terveyttajahyvinvointialuonnosta.

    Liisa Kajala
    Erikoissuunnittelija, Metsähallitus, Etelä-Suomen luontopalvelut

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s