Luonnon hyvinvointivaikutuksista palveluja

Hyvinvointi ja siitä huolehtiminen ovat kasvava trendi, johon ihmiset ovat valmiita sijoittamaan koko ajan enemmän aikaa ja rahaa. Kuinka luonnon hyvinvointivaikutusten ympärille luodaan menestyviä palveluja? Tehtävä ei ole helppo mutta erittäin mielenkiintoinen. Uusia palveluja toki pystytään aina kehittämään, mutta niille pitäisi myös löytyä maksavia asiakkaita. Vankistuva tutkimustieto luonnon hyvinvointivaikutuksista luo uusia mahdollisuuksia myös liiketoiminnalle. Uuden tutkimustiedon konkretisointi ja tuotteistaminen hyvinvoinnista kiinnostuneita asiakkaita houkutteleviksi palveluiksi on haaste, jonka hallitsemalla osaava tekijä voi erottautua kilpailijoistaan.

Yrittäjiä suunnittelemassa luonnossa liikkumisesta ammentavaa liiketoimintaa. Kuva: Metsähallitus / Kati Vähäsarja

Yrittäjiä suunnittelemassa luonnossa liikkumisesta ammentavaa liiketoimintaa. Kuva: Metsähallitus / Kati Vähäsarja

Metsähallituksen luontopalvelujen Luonto liikuttamaan -hankkeen yksi tavoite on tukea ja kehittää hankekumppaneiden luonnon hyvinvointivaikutuksiin perustuvaa palveluliiketoimintaa. Teema on hyvin ajankohtainen, ja esimerkiksi Sitra on tehnyt arvokasta työtä viedäkseen aihepiiriä eteenpäin (Luonnonlukutaito: Luo liiketoimintaa vihreästä hyvinvoinnista, 2013).

On syytä muistaa, etteivät luontoon perustuvat hyvinvointipalvelut ole täysin uusi ilmiö. Ovathan monet matkailu- ja luontoliikuntapalvelut pohjautuneet jo pitkään ainakin osin luonnon hyvinvointivaikutuksiin. Eri asia on, onko näitä palveluja osattu kehittää ja markkinoida juuri hyvinvointinäkökulman kautta. Tässä piileekin ensimmäinen konkreettinen kehityskohde monelle palveluyrittäjälle. Ensin on perehdyttävä luonnon hyvinvointivaikutuksista saatavilla olevaan tieteelliseen tietoon ja otettava siten ala hallintaan. Tämän jälkeen on hyvä miettiä, kuinka omat olemassa olevat palvelut edistävät asiakkaan hyvinvointia ja kuinka palveluita voisi kehittää siten, että ne toisivat luonnon terveysvaikutukset asiakkaan ulottuville entistä kattavammin.

Luonnon hyvinvointivaikutuksia tuotteistettaessa korostuu viestinnän ja markkinoinnin rooli. Kuten tutkimustieto osoittaa, luonnon terveysvaikutukset ilmenevät monipuolisesti jo lyhyellä luontoretkellä. Siten lähes kaikki luontoa hyödyntävät ohjelmapalvelut edistävät väistämättä ihmisen hyvinvointia. Mutta kuinka moni asiakas on tästä tarkemmin tietoinen? Väittäisin, ettei kovinkaan moni lukuun ottamatta omaa kokemusperäistä tuntumaa. Palveluntuottajien tulisikin käyttää tutkimustietoa entistä tehokkaammin palvelujensa markkinoinnissa, myynnissä ja toteutuksessa. Tämä ei tarkoita koukeroista ja yksityiskohtaista tutkimuskieltä vaan asiakasta puhuttelevien ja helposti ymmärrettävien argumenttien käyttöä. 

Otetaan esimerkiksi yritysasiakkaat, jotka ovat monelle luontopalveluyrittäjälle tärkein ja tuottoisin asiakasryhmä. Työhyvinvointipalveluja ostaessaan yritykset haluavat entistä parempaa vastinetta ja perusteluja rahankäytölleen. Mikä olisikaan vahvempi keino yrittäjälle perustella omia palvelujaan kuin vahva tutkimustieto luonnon hyvinvointivaikutuksista? Uskon tämän purevan ostajiin huomattavasti tehokkaammin kuin perustelut hassunhauskasta hupipäivästä luonnossa. Samalla tutkimustiedon varaan voitaisiin kehittää entistä pitkäjänteisempiä, luontoa hyödyntäviä työhyvinvointipalveluja, joiden vaikutusta pystyttäisiin mittaamaan. Tällaisiin palveluihin voidaan luontevasti yhdistää alati kehittyviä teknologisia ratkaisuja.

Yritysasiakkaiden ohella tarvitaan myös muita kohderyhmiä, jotka ovat valmiita maksamaan luonnossa tuotettavista hyvinvointipalveluista. Mutta ovatko jokamiehenoikeuksiin ja itsenäiseen luonnossa liikkumiseen tottuneet suomalaiset valmiita raottamaan kukkaroaan? Luontopalveluyrittäjien kokemuksen mukaan harvemmin ovat, vaikka muutos siihen suuntaan on koko ajan käynnissä. Hyvin pian tulevaisuudessa ammattimaisesti tuotteistetuille ja testatuille hyvinvointipalveluille voi syntyä kysyntää kovaa vauhtia kaupungistuvien suomalaisten joukosta. Yrittäjän onkin tärkeää muistaa, että uudet menestyspalvelut syntyvät usein pikku hiljaa eikä niille ole aina olemassa valmiiksi pedattua kysyntää. Sen vuoksi juuri uuden kehittäminen on liiketoiminnan elinehto pidemmällä tähtäimellä. Asiakkaat eivät voi löytää saati ostaa uudenlaisia palveluja, jos ei heille niitä ensin tarjota.  

Lumikenkäilyä Kolin maisemissa. Kuva: Metsähallitus / Kati Vähäsarja

Lumikenkäilyä Kolin maisemissa. Kuva: Metsähallitus / Kati Vähäsarja

Luonnon hyvinvointivaikutuksiin perustuvia palveluita on syytä tarjota myös ulkomaalaisille matkailijoille, joille vapaa luonnossa liikkuminen ei suinkaan ole itsestäänselvyys. Heille suunnatut hyvinvointipalvelut voisivat sisältää meille suomalaisille tuttuja asioita, kuten metsässä liikkumista eri tavoin (patikointi, lumikenkäily, hiihto, pyöräily), luonnon antimia, paikallista ruokaa ja suomalaista kulttuuriperintöä. Ulkomaalaisille matkailijoille kaikki tämä meille melko arkinen näyttäytyy eksotiikkana, josta todennäköisesti ollaan myös valmiita maksamaan kunnon hinta. Tällaisista palvelukokonaisuuksista on jo hyviä esimerkkejä, mutta nostamalla hyvinvointiteema markkinoinnissa suurempaan rooliin näihin palveluihin saadaan raikkaita uusia elementtejä ja lisäarvoa asiakkaalle.

Monesti uudenlaisten palveluiden syntyminen vaatii yrittäjien välistä sujuvaa yhteistyötä. Erityisesti luontopalveluyrittäjien resurssit ovat usein pieniä, jolloin yhteistyön merkitys uuden luomisessa korostuu. Yhteistyöllä voidaan luoda uusia palvelukokonaisuuksia, joissa jokaisen yrittäjän oma erityisosaaminen luo asiakkaalle arvoa mutta kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Yhteistyössä syntyy aina myös virkistävää ajatusten vaihtoa, jonka tuloksena voi usein syntyä uusia palveluaihioita. Kevään aikana järjestettävien Luonto liikuttamaan -tuotteistamiskoulutusten tarkoituksena on juuri edistää tätä ajatustenvaihtoa hyvinvointiteemasta innostuneiden yrittäjien ja muiden toimijoiden välillä Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Yhteistyöllä paketoimme hyvinvointiteemaa aiempaa ytimekkäämmäksi ja paremmin perusteltavissa oleviksi palveluiksi.

PS. Uusinta tietoa ja käytännön kokemuksia luonnossa liikkumisen terveysvaikutuksista, sen edistämisestä sekä luontoon ja hyvinvointiin liittyvästä liiketoiminnasta on tarjolla maaliskuussa Oulussa. Metsähallituksen luontopalvelut järjestää yhdessä kumppaneidensa kanssa Liikettä ja hyvinvointia luonnosta -seminaarin keskiviikkona 19.3.2014 Oulussa hotelli Lasaretissa. Seminaarin jatkoksi järjestetään torstaina 20.3.2014 Liminganlahden luontokeskuksessa työpaja, jossa pureudutaan seminaarin teemoihin syvemmin yhdessä työskennellen. Tervetuloa!

Teksti: Viljo Kuuluvainen

Liikuntatieteiden maisteri  Viljo Kuuluvainen työskentelee Luonto liikuttamaan -hankkeen suunnittelijana Lieksassa. Hän toivoo Lieksaan kunnon lumisateita, jotta hiihtoladut saataisiin kuntoon, mutta ei toisaalta harmittelisi lumien pikaista sulamista, sillä maastopyöräpolut polttelevat yhtä lailla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s